Mountainbiken in de bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natalie Schokkenbroek - WaarBenJij.nu Mountainbiken in de bergen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natalie Schokkenbroek - WaarBenJij.nu

Mountainbiken in de bergen

Blijf op de hoogte en volg Natalie

09 Augustus 2016 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag gingen we mountainbiken. We werden keurig op tijd opgehaald bij ons hotel. We werden naar het kantoortje gebracht waar iedereen verzamelde en instructies en een helm kregen. Met gele bussen met de fietsen op het dak gingen we de bergen in. Dat was al een hele uitdaging. Haarspeldbochten en vol gas naar boven. Jemig er leek geen eind aan te komen. Net op het moment dat ik dacht dat ik moest overgeven waren we er gelukkig. In de bus zaten we met nog een Nederlands stel. Er zat ook een Amerikaan in de bus die voor zijn werk de hele wereld rond reist. Hij maakt foto's voor een reisblog. Op de berg kreeg iedereen zijn uitrusting. Been- en armbeschermers en een mountainbike. Vanaf hier ging de hele groep uit elkaar. Wij deden, samen met nog twee Nederlandse jongens, trip 1. Voor beginners (!). Een andere groep ging trip 3 doen. Onze rit was voor 90% downhill. Dat past ons. Het eerste gedeelte ging over een verharde weg. Je moest continue remmen want het was behoorlijk steil. Daarna gingen we een stukje offroad waar Kris direct viel. Het was gelukkig meer schrik, maar ik zag de bui al hangen, straks durfde ze niet verder en we waren nog maar net begonnen. Maar na een wonderspraytje van de gids durfde Kris het wel weer aan. Na 3 kilometer stopte we bij een koffiebar met mooi uitzicht op een koffieplantage. Heerlijke koffie van echte bonen gedronken. Dat was zeer welkom, want zoveel koffie drinken we hier niet (en dan te bedenken dat ik normaal gesproken toch heel wat koffie drink). Hier kwam ook de 2e groep voor een stop. Een jongen was na 2 minuten al op zijn hoofd een been gevallen en stopte er mee. Vanaf de koffiebar gingen we vooral offroad. Dat houdt in veel keien, stenen, zand en geulen. Je moest continue remmend na beneden. Ik bleef achter Kris rijden omdat zij aardig angstig was geworden na haar eerste val. Kris is in totaal 4 keer gevallen, maar gelukkig niet hard. Onderweg was het prachtig. Wat een mooie omgeving. Bloedheet, we zweette allemaal behoorlijk. En heel veel muggen. Zodra je even stopte kwam er een hele zwerm muggen op je af. Ook liepen er veel zwerfhonden. We kwamen ook nog twee locals tegen met zo'n rieten mand op hun rug naar boven liepen. Sommige stukken waren echt heel steil, soms best spannend. Je hoorde heel veel insecten. Het geluid was hetzelfde als een zaagmachine. Na in totaal ongeveer 3 uur gereden te hebben kwamen we op ons eindpunt. Een mooi meer met schattige huisjes waar we heerlijk koud water kregen met rijst en kip. Het was heerlijk om even uit te zweten en uit te rusten. De guides waren erg aardig en bezorgd om Kris. Ze vroegen tijdens de rit continue of het ging en ze masseerde haar vingers af en toe (die verkrampen behoorlijk van het continue remmen). Eigenlijk was de rit te gevaarlijk voor een 9-jarige. Dat zei een Australiër waar we mee aan de praat raakte ook al. In Australië was dit nooit toegestaan. Too dangerous zei hij. We kletsten nog wat met de twee Nederlandse jongens. Zij zijn na hun sport studie een aantal maanden op rondreis. Ook nog even ervaringen uitgedeeld met de vrouw van het Nederlandse stel. Zij vond het ook behoorlijk pittig. Daarna vertrokken we en werden we weer keurig afgezet bij ons hotel. Daar hebben we gelijk een duik in het zwembad genomen om alle zweet en modder van ons af te spoelen. Het was een hele ervaring, maar wel leuk. Morgen vertrekken we naar Puhket. Daar zullen we twee nachten verblijven.

• 09 Augustus 2016 - 18:35

Harry:

Nou dat was zeker een risicovolle rit. Ook hier waar de afdalingen aanmerkelijk minder stijl zijn moet er eerst flink geoefend womrden op het vlakke alvorens ze het bos in gaan. Maar het was ongetwijfeld een mooie ervaring waar je nog lang van kan genieten. Overigens toch knap werk van de beide dochters en natuurlijk ook van jullie beide.

Veel plezier in Puhnket, dat is toch die plak waar die vreselijke ongeluk mat het water is geweest?

Groet,

Pap

• 09 Augustus 2016 - 21:45

Tootje Surie:

Poeh,poeh. Petje af hoor.

• 10 Augustus 2016 - 00:05

Marieke :

Haha dappere dodo's! Wel gaaf zo te lezen. Knap gedaan ook van Kris;) Veel plezier op jullie vlgd bestemming. X Marieke

• 10 Augustus 2016 - 09:12

Gracia:

Wat knap zeg! Dapper hoor. Van jullie allemaal. Ik zou ook heel bang zijn om te vallen.
    Wat is je score met muggenbulten Natalie? Zit je er al helemaal onder?
    Goede reis en veel plezier in Puhket.

XxJezus

• 11 Augustus 2016 - 03:05

Natalie Schokkenbroek:

Ik was nog nergens geprikt maar inmiddels 3x gisteravond hier in Pukhet. Snel weer deet kopen want die is op :-(